FAQ – často kladené dotazy

  • S jakým balony se běžně létá?

Nejrozšířenější jsou balony horkovzdušné.  To jsou ty, u kterých se hořákem ohřívá vzduch.  Jsou operativní, ale doba letu je obvykle cca 1-3 hodiny.  Plynových balonů je málo, asi 40 na celém světě. Létají běžně několik hodin i dní. Jsou to koule naplněné vodíkem nebo heliem.

  • A které z nich budou startovat na Poháru Gordona Bennetta?

Jde o závod plynových balonů, naplněné plynem lehčím než vzduch (obvykle vodíkem) a zatížené pískem. Písek se odhazuje, tím se balon odlehčí a stoupá. Nebo se upustí plyn, klesne nosná síla a balon klesá.

  • Může to bouchnout?

Ano, ale v případě plynových balónů jde spíše o vzplanutí, protože plyn vcelku plynule hoří. Při dodržení zásad bezpečnosti ovšem nic takového nehrozí.

  • Jak dlouho závod trvá?

Čeká se na vhodné počasí nad Evropou. Když tento okamžik nastane, startuje se o půlnoci a letí se většinou až do večera následujícího dne.

  • Jak daleko účastníci doletí?

Vzdálenost vítěze je cca 1-2 000 kilometrů. Poslední pak uletí řádově několik desítek kilometrů.

  • Poletíte přes Prahu?

Když bude tím směrem foukat vítr, nelze to vyloučit.

  • Dá se balon řídit?

Ano, většinou ano. S výškou se mění směr letu, takže si vybíráme vhodnou výšku, ve které vane vítr požadovaným směrem.

  • Proč je let plynovým balónem tak drahý?

Musíme mít s sebou mnoho nestandardního vybavení a podniknout tréninkové lety. Samotný let je jen špička ledovce. Je za ní mnoho práce a materiálu, který se musí zaplatit.

  • Jaké máte přístrojové vybavení?

Kromě běžných vysílaček pro spojení s řídícími letového provozu a doprovodem máme i satelitní telefon. Navíc tzv. odpovídač sekundárního radaru. Zařízení, které informuje středisko řízení letového provozu o poloze balonu, výšce letu, jeho rychlosti a směru. Nezbytné jsou mapové podklady z celé Evropy. Dále, protože se startuje o půlnoci, nese balon tzv. protisrážková světla. Stejné vybavení má pro identifikaci i Boeing a jiná letadla v řízeném prostoru. Poslední jsou kyslíkové dýchací přístroje pro let ve vysokých výškách.

  • Kolik je u nás pilotů plynových balonů?

V České republice jsou v současné době jen dva: Honza Smrčka a Aleš Vašíček. Dříve, v 80. letech, bylo u nás asi sedm pilotů. Nejznámější a první byli Ivo Vodseďálek a Vratislav Hlavatý.  Ve 30. letech létali s plynovými balóny vojenští piloti balonů. Koncem 19. století pak pánové Hůlka a Wandas.

  • Kolik plynových balonů létá ve světě?

Je jich asi 40, 13 v USA, zbytek v Evropě. My máme jeden „historický exponát“ z roku 1989 a náhradní díly z balonu z roku 1993. Ale jsme rádi i za ně. Pro závod si balon půjčujeme.

  • Jedná se o balony „s pytlíky“?

Ano. V pytlících je písek jako zátěž, asi 700-800 kg. Jeho ohazováním se balon odlehčuje a stoupá. Let je možný, dokud je v balonu předepsaná minimální zátěž.

  • Jaká je obvyklá výška letu a kam maximálně vystoupáte?

Obvyklá výška letu při závodě je 1500-3000 metrů nad mořem. Maximální výška letu je 6000 metrů. Nicméně v soutěži se létá v maximální výšce cca 5000 m. Startujeme ze severu Švýcarska, takže „hrozí“ přelet Alp a letová výška okolo 4500 m.

  • Nesrazíte se s letadlem?

Tomu předcházíme tím, že o sobě dáváme vědět ostatním letadlům prostřednictvím řídících letového provozu a přístrojového vybavení, například osvětlení.

  • Nebude vám během letu zima?

Ano, bude. Budeme se pohybovat ve výškách, kde mrzne. Doufám, že ne dlouho. V balonovém koši se člověk nemůže moc zahřívat pohybem a chlad bere rychle energii.

  • Používáte elektronické nebo papírové mapy?

Budeme mít obojí. Pro případ, že nepůjde elektronika.

  • Kam budete chodit během letu na záchod?

Řešíme dvě možnosti: kbelík, nebo chemický záchod.

  • Hrozí při letu nějaká nebezpečí?

Je jich několik. Let ve velkých výškách má svá úskalí: nedostatek kyslíku a chlad. Během dne musíme přečkat let v termice. V té se obvykle s balony nelétá, protože tvoří výrazné proudění vzduchu.

  • Jak jste se seznámili a proč spolu spolupracujete?

Seznámili jsme se při natáčení reportáže pro Víkend TV Nova a sedli jsme si. Létání nás oba naplňuje a spatřujeme v něm i něco víc, než jen způsob dopravy a pohled z výšky. Je v tom i určitá životní filozofie. Takže jde o spolupráci dvou rovnocenných pilotů.

  • Jak dlouho létá Aleš a jak dlouho Honza?

Aleš přes dva roky, Honza třiatřicet let. Jinými slovy, když Honza začal létat, Aleš ještě tahal kačera, ale snaží se…

  • Vaše spolupráce je jen pro tento let nebo budete pokračovat?

Máme i další plány. Některé jsou odvážné, některé plné humoru, ale za vším je spousta práce, trénování a hlavně lásky k létání.

  • Když jste reprezentanti, máte nějakou státní podporu?

Ne. Stát preferuje jiné sporty a létání se tam hned tak nedostane. Je to jen na nás. Pár balonářů nás podpořilo, získali jsme podporu i několika firem i jednotlivců. Pomoci nám ale může i každý z vás přispěním ve sbírce na STARTOVAČI.

  • Pomůže třeba stovka?

Ano, pomůže velice. Když se najde dost lidí, kteří dají částku, která je nijak zásadně nezatíží, může to ve výsledku znamenat strašně moc. Stovku lze přes STARTOVAČ poslat i SMSkou.

  • Proč to celé děláte?

Je to určitý vrchol toho, co se v balonovém létání vůbec dá podniknout. Úročí se zde léta zkušeností, poměří se síly s nejlepšími balonáři světa. Svojí účastí postavíme vedle nich českou vlajku, na našem startu bude hrát česká hymna a co je nejdůležitější, zúčastníme se! Věříme, že člověk by měl přijímat výzvy a dělat věci, o kterých jednou bude moct vyprávět vnoučatům.